Menu
RSS
Επικεφαλίδες:

Ο Όμηρος που εποίησεν νωρίς........

image Τι θα μπορούσε να γράψει ο Ομηρος για  την τραγωδία που εκτυλίχθηκε σήμερα στη Σούδα ή για το δράμα των  μεταναστών  - απεργών πείνας  του κτιρίου της "Υπατίας"; Αυτός είναι ο προβληματισμός του  καλού συναδέλφου "andurarum" που μας έστειλε το παρακάτω άρθρο,  το οποίο και δημοσιεύουμε ολόκληρο.

Ο ΟΜΗΡΟΣ ΠΟΥ ΕΠΟΙΗΣΕΝ ΝΩΡΙΣ Η΄ ΠΩΣ ΓΛΥΤΩΣΑΜΕ ΜΙΑ ΤΡΙΣΧΙΛΙΕΤΗ ΞΕΦΤΙΛΑ

Τι Οδύσσεια θα έγραφε σήμερα ο Όμηρος αν ζούσε στην Αθήνα του 2011; Θα έγραφε ότι έναν ξένον που τον ξέβρασε η θάλασσα στα παράλια ενός αγνώστου νησιού, τον φρόντισαν οι ντόπιοι και μετά τον ............

φιλοξένησε ο άρχοντας του νησιού, και μετά τη φιλοξενία τον ρώτησαν ποιος ήταν και τι γύρευε στα μέρη τους; Ότι ο άρχοντας θα φιλοξενούσε τον ξένο για μέρες και μετά θα τον γέμιζε δώρα και θα τον έστελνε κατά την επιθυμία του ξένου, στην πατρίδα του;

 

Φοβάμαι πως όχι. Θα έπρεπε να βρει τρόπο ο Όμηρος ώστε  να ταιριάξει στους στίχους του έπους τους μετανάστες που κάνουν απεργία πείνας μέσα στο κρύο και λιπόθυμοι στα νοσοκομεία ζητώντας άδεια παραμονής, σε μια χώρα όπου δουλεύουν για χρόνια για ένα κομμάτι ψωμί.

 

Πως το ξέρεις, θα μου πείτε, ότι όντως δουλεύουν για χρόνια; Μα… από το αδιάψευστο στοιχείο των ελληνικών που μιλούν! Μαθαίνονται τα ελληνικά σε έναν μήνα; Νομίζω πως όχι… Και αν τα έμαθαν σε έναν μήνα τόσο καλά, ε, λοιπόν, τους αξίζει η «νομιμοποίηση» για τις υψηλές τους νοητικές ικανότητες, τιμής ένεκεν. Και ξέρετε, δουλεύουν χωρίς να έχουν δυνατότητα εκπαίδευσης, μέσα στα χωράφια και στις οικοδομές, οπότε καταλαβαίνει οποιοσδήποτε ότι οι εκπαιδευτικές τους ευκαιρίες είναι και από τα πράγματα μειωμένες.

 

Θα έπρεπε να βρει τρόπο ο Όμηρος να ταιριάξει στους στίχους του τους ξένους που αφού έφυγαν από τη Λιβύη σε καιρό πολέμου, πνίγηκαν στη θάλασσα, όπου έπεσαν για να κολυμπήσουν και να μην σταλούν από την πολιτεία την ελληνική πίσω στις χώρες τους. Δεν θα μπορούσε να γράψει για αυτούς ο Όμηρος ότι φιλοξενήθηκαν με σεβασμό από τους άρχοντες και ότι ζήτησαν να μην γυρίσουν πίσω και το αίτημά τους εισακούστηκε, είτε γιατί τέτοια μεταχείριση δεν υπάρχει πιθανότητα να βρουν στα μέρη μας, είτε γιατί πνίγηκαν στην προσπάθεια να αποφύγουν τη μεταχείριση που τους περίμενε .

 

Ξέρετε, τα παλιά τα χρόνια, ιδίως όταν ο Όμηρος έγραφε τους στίχους του, η λέξη «ξένος» δεν ήταν ρατσιστική. Ήταν η λέξη που έδινε στον μετανάστη, στον ταξειδιώτη και στον πρόσφυγα την προστασία που χρειαζόταν για να κυκλοφορήσει με ασφάλεια και με σεβασμό από τους γύρω του, σε μια ξένη πολιτεία.

 

Με ενοχλεί αφάνταστα που ο πολιτισμός μας έχει αλλάξει τόσο πολύ και το μόνο που έχουμε για να θυμόμαστε την παλιά έννοια των λέξεων είναι κάτι πανάρχαια ποιήματα τα οποία μας καθιστούν όλους υπεύθυνους για ασέβεια στον Ξένιο Δία. Θα μου πείτε, βολικά δεν μας ήρθε που αλλάξαμε στο μεταξύ θρησκεία; Και όχι μόνο αυτό: δεν μας ήρθε βολικά που επίσημα διδάσκουμε τον Όμηρο στα σχολεία, αλλά επίσης επίσημα διώχνουμε τους ξένους όσο δεν δουλεύουν για μας δωρεάν;

 

Μήπως φταίει ότι ο Οδυσσέας ήταν βασιλιάς και όχι γεωργός από την Ιθάκη; Οπότε κάποιοι θα υπογράμμιζαν την… ταξική ισότητα μεταξύ άρχοντα Αλκίνοου και Οδυσσέα. Από την άλλη, εμένα μου φαίνεται ότι το επεισόδιο στη Σχερία (μάλλον η σημερινή μας Κέρκυρα, επίσης νησί που υποδέχεται ξένους όλων των ειδών και των καταγωγών, και υπηρετεί τους πλούσιους και περιφρονεί τους φτωχούς) δείχνει τι σημαίνει φιλοξενία: ο ξένος μπορεί να είναι βασιλιάς στην πατρίδα του και για λόγους που αφορούν στη βούληση των θεών, βρίσκεται στον τόπο μας γυμνός, χωρίς τα σύμβολα της ιστορίας του (έτσι κι αλλιώς για μας, που δεν ξέρουμε την ιστορία του, δεν θα είχαν κανένα νόημα αυτά τα σύμβολα). Οφείλουμε να συμπεριφερθούμε αντίστοιχα λοιπόν, γιατί δεν γνωρίζουμε ποιος είναι.

 

Και επιτέλους, τι φόβος είναι αυτός με την πληθυσμιακή μεταβολή και δεν ξέρω κι εγώ τι άλλο; Γιατί ξεχάσαμε ότι η Βυζαντινή Αυτοκρατορία (χριστιανοί ε; όχι τίποτε… Οθωμανοί, οι οποίοι «φταίνε για όλα μας τα δεινά», εντάξει;) μετέφερε πληθυσμούς από τη μια περιοχή της στην άλλη και μάλιστα φρόντιζε στις ερημωμένες περιοχές της σημερινής Ελλάδας να μεταφέρει βαλκάνιες και αραβικές φυλές για να γεμίσουν τα χωριά με κόσμο και να καλλιεργηθούν οι παρατημένοι κάμποι; Γιατί ξεχάσαμε ότι οι Βυζαντινοί αυτοκράτορες για ένα διάστημα απάλλασσαν από φόρους τις οικογένειες που έκαναν μικτούς γάμους, δηλ. με ξένους;

 

Κάποτε είχαμε έναν σπουδαίο πολιτισμό ο οποίος επιβαλλόταν με την ανοικτότητά του και την δυνατότητα να χωράει όλους τους πολιτισμούς και όλους τους ανθρώπους. Τώρα δεν χωράει τριακόσιους ετοιμοθάνατους που μιλούν ελληνικά και ζητούν να παραμείνουν στον τόπο όπου ζουν και εργάζονται για χρόνια. Πάλι καλά να λέτε, που ο Όμηρος έζησε πολύν καιρό πριν, γιατί αλλιώς θα έγραφε το έπος του 2011 και τα χαϊρια μας τα τωρινά θα γίνονταν ανάγνωσμα της ανθρωπότητας για τα επόμενα 3000 χρόνια…

 

Και για την αντιγραφή,

 

andurarum

 

 

Leave a comment

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

back to top